Je bekijkt nu Wat is creatine? En waarvoor kun je het gebruiken

Wat is creatine? En waarvoor kun je het gebruiken

  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Producten

Veel sporters gebruiken creatine als supplement naast het sporten en het volgen van een speciaal dieet. Maar wat is creatine dan eigenlijk? Wat doet creatine met je lichaam en kan iedereen die aan het sporten is creatine gebruiken? Wat voor effect kan creatine hebben op je lichaam en is het wel veilig om creatine te gebruiken? 

Wat is creatine?

Creatine is eigenlijk een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat de spieren worden voorzien van energie. De lever en de alvleesklier zorgen voor het scheiden van creatine uit verschillende aminozuren. Hierdoor wordt er op een dag tussen de 1 en de 2 gram creatine aangemaakt in het lichaam.

Ook via voeding kun je creatine in je lichaam binnen komen. Creatine kun je halen uit vlees en vis. Door de toename van de energie in de spieren kun word je minder snel vermoeid en kun je veel langer doortrainen. 

Als je krachttraining aan het doen bent, dan kun je meer herhalingen achter elkaar doen, met zwaardere gewichten trainen. Hierdoor kan je spiermassa veel sneller groeien. Ook zorgt de creatine ervoor dat je spieren minder snel schade op zullen lopen na het sporten. Je lichaam zal dan ook sneller herstellen van een trainingssessie, waardoor je eerder weer kan gaan sporten.

Waarom creatine als supplement gebruiken als je het ook uit voeding kan halen? 

Creatine kan gebruikt worden in supplement vorm. Veel sporters die met name veel aan krachttraining doen gebruiken de creatine in supplement. Maar als je uit voeding creatine kan halen heb je toch geen supplementen nodig? 

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De hoeveelheid creatine die uit voedsel gehaald kan worden is niet genoeg om de spieren van energie te voorzien om intensief te trainen. Vaak heb je daar grotere hoeveelheden voor nodig. Dat is dan ook precies de reden waarom sporters de creatine als supplement innemen. 

Een van de meest bekende supplementen is dan ook de creatine monohydraat. De creatine monohydraat wordt gezien als de meest zuivere vorm van creatine die je maar kunt krijgen. Creatine monohydraat wordt wereldwijd zo gezien.

De creatine monohydrate is dan ook wereldwijd genomen het meest verkochte creatine supplement in de wereld. Van oorsprong is de creatine monohydrate een kwaliteitsproduct uit Duitsland. De creatine monohydrate kun je krijgen in verschillende merken. 

Creatine gebruik, hoe ziet dat eruit? 

Het is verschillend hoeveel creatine gebruik er aanbevolen wordt om een effect merkbaar te maken. Natuurlijk is er een richtlijn waar je je aan moet houden. Deze richtlijn staat op zo een 0.3 gram creatine per kilo lichaamsgewicht en dat per dag. 

Als je 80 kilo weegt zou dat betekenen dat je dan 24 gram creatine gebruik per dag moeten hebben om hier resultaat van te gaan zien.  Als je deze hoeveelheden uit je voeding moet halen, dan wordt dat heel erg lastig. In 1 kilo rundvlees zit 4 gram creatine. Dat is niet gezond en zeker niet haalbaar.

Zitten er ook nadelen aan het gebruik van creatine? 

Creatine gebruiken zorgt ook voor creatine nadelen. Deze creatine nadelen worden vaak genoemd, maar dat wil niet zeggen dat je ook last zal krijgen van deze creatine nadelen. De nadelen die vaak genoemd worden die bij het gebruik van creatine horen zijn:

  • Je kan meer vocht vasthouden door het gebruik van creatine
  • Creatine kan de bloeddruk en het cholesterol verhogen
  • Door het gebruik van creatine kun je last krijgen van haaruitval
  • Creatine kan maag- en darmklachten veroorzaken
  • Creatine kan schadelijk zijn voor de nieren. 

Is het gebruiken van creatine veilig? 

Doordat creatine een verbinding is die uit verschillende aminozuren bestaat. Deze aminozuren zijn standaard al aanwezig in ons lichaam. Zowel in het lichaam van mensen als dieren komt creatine voor. Hierdoor is creatine als supplement veilig te gebruiken. 

Het is alleen niet verstandig om creatine supplementen te nemen als je problemen met de nieren hebt. De nieren moeten ervoor zorgen dat een teveel aan creatine uit het lichaam wordt gescheiden. Mocht je zwanger zijn, of borstvoeding geven, of je gebruikt medicijnen, ga dan eerst na bij je arts of het verstandig is om creatine supplementen te nemen.

Wat is het verschil tussen Creatine en kreatinine?

Creatine is een lichaamseigen stof die uit vlees en vis gehaald kan worden. Creatine zorgt ervoor dat de spieren in het lichaam voorzien worden van energie. Kreatinine daarentegen is een stof die in de spieren wordt afgebroken. Een te hoge Kreatinine waarde kan schade aanbrengen aan de nieren. Hiervoor is het belangrijk dat de kreatinine waarde in de gaten gehouden moet worden.

Hoe wordt de Kreatinine waarde gemeten? 

Om te controleren of de nieren goed werken is het belangrijk om de kreatinine waarde in de gaten te houden. Dit kan gedaan worden via urine en bloed, maar ook via contrastvloeistof dat ook wel door de röntgen afdeling wordt gebruikt bij onderzoeken. Mochten de waarden te hoog zijn dan kan dit een ander onderliggend probleem weergeven. Hierover moet je met de arts in gesprek gaan. 

Wat je nog meer moet weten over het gebruik van creatine? 

Wanneer je creatine gaat gebruiken in supplement vorm dan zijn er een aantal dingen die je van tevoren wel zou moeten weten. Het is namelijk geen zekerheid dat de inname van creatine voor iedereen hetzelfde zal werken. 

Ieder lichaam werkt anders, daarom is het niet van tevoren te zeggen of creatine werkt voor jouw lichaam of niet. Soms kan het voorkomen dat je lichaam er helemaal niet op reageert, dit is genetisch bepaald. 

Mocht je merken dat je trainingsspiervolume toeneemt, dan is het nemen van creatine supplementen succesvol. Mocht dit niet het geval zijn dan moet je de trainingsarbeid verder opvoeren.

Het opvoeren van de trainingsarbeid zal moeten gebeuren met een zwaardere versterking routine. Je kan niet gewoon creatine gaan slikken zonder dat je daar het bijbehorende trainingsschema hanteert.

Achterover leunen na het slikken van creatine zal dan ook geen resultaat opleveren, dit ga je pas merken als je ook strikt het bijbehorende trainingsschema volgt voor het bereiken van het allerbeste resultaat